EXPOGEBOUW A16 ROTTERDAM

De A16 wordt uitgebreid, een nieuwe snelweg gaat het Terbregseplein met de A13 verbinden om de hier bestaande dagelijkse fileproblematiek op te lossen. Het bouwproject omvat onder andere de bouw van een tunnel en viaducten waarbij de impact en overlast voor mens en milieu in zowel het ontwerp als tijdens de bouw zoveel als mogelijk wordt beperkt. Deze filosofie is ook gehanteerd voor de bouw van het Expocentrum waardoor opdrachtgever DGB heeft gekozen voor het vernieuwende modulaire houten bouwsysteem van MDLX. Dit modulaire en geprefabriceerde bouwsysteem is grotendeels opgebouwd uit hout en kan na afloop van de gebruiksduur worden gedemonteerd zonder impact op de omgeving. De parkeerplaats waar het Expocentrum op is gebouwd zal zijn functie na 5 jaar weer terugkrijgen.

Het nieuwe Expocentrum van de A16 is een plek waar bezoekers kunnen ontdekken en ervaren wat er komt kijken bij de bouw van een nieuwe snelweg. Het is echter ook een kwalitatief hoogstaande ruimte die de hedendaagse uitdagingen in de bouw probeert uit te dragen. Hoe kunnen we circulair bouwen en inspelen op veranderende gebouwfuncties met een zo laag mogelijke uitstoot van stikstof en CO2? Het vraagt om een nieuwe aanpak van bouwen. MDLX speelt hier met haar houten modulaire bouwsysteem op in en werkt aan duurzame gebouwen voor mens en milieu.


Bouwen met hout heeft veel voordelen. In het hout wordt een CO2 opslag gecreƫerd waarbij in vergelijking tot andere bouwmaterialen juist CO2 wordt uitgestoten bij de productie ervan. Het A16 Expogebouw bevat ongeveer 183 m3 beukenhout, dit komt overeen met een CO2 opslag van ca. 194.00 kg CO2. Dit compenseert het electricieteitsverbruik van 215 huishoudens in 1 jaar tijd. Het bouwsysteem gebruikt uit Duitsland afkomstig beukenhout dat een warme uitstraling heeft en een positief effect heeft op het binnenklimaat en de gezondheid.